آموزش کاربردی مایا رایگان
نوشته شده توسط : سعید

 

آموزش مایا رایگان

آشنایی با مفهوم UV-Mapping در آموزش مایا

نگاشت‌پردازی UV-Mapping برای کامل‌کردن یک مدل، یک بخش ضروری در مدل‌سازی است. در آموزش مایا می‌توانید بعد از اعمال ماده نگاره‌ها را روی مدل قرار دهید. اغلب کار UV-Mapping سخت و خسته‌کننده ولی ضروری به نظر می‌آید.  UVها می‌توانند توانمندی‌های بسیاری را به نمایش بگذارند. نگاشت‌پردازی مانند کادوپیچ کردن یک برگ کاغذ مسطح و صاف به دور یک جسم شکل‌دار است.

همانگونه که در فضای سه بعدی واقعی مختصات x ، y و z تعیین ‌کننده‌ی محل یک شی در فضا هستند، مختصات U و V نیز جای یک نقطه بر روی یک پوسته را نشان می‌دهد. به طور مثال نقطه‌ای را در نظر بگیرید که روی یک مکعب مقوایی کشیده شده است مختصات U و V محل آن نقطه را روی جعبه مشخص می‌کند. نرم‌افزارهای سه بعدی برای مشخص کردن اینکه بافت ها چگونه باید به اشیا سه بعدی داده شوند، مختصات U و V را به کار می‌گیرند.

برای اعمال تکنیک‌های نگاشت‌پردازی در آموزش رایگان مایا می‌آموزید ابتدا یک مدل بسازید و ماده و نگاشت‌های مختلف را به آن اعمال کنید. سپس از منوی Create UVs می‌توانید یکی از شیوه‌های نگاشت مربعی، استوانه‌ای، کروی یا مکعبی را انتخاب کنید.

بعد از انجام نگاشت‌پردازی روی شئ می‌توانید بافت آن را ویرایش کنید. برای این منظور بعد از انتخاب شکل پنجره‌ی UV Texture Editor را باز کنید. همانند نقاط، UV ها را می توانید انتخاب کنید. با ابزارهای انتخاب، تغییر مقیاس، چرخش و ابزارهای موجود در پنجره آنها را ویرایش کنید. با تغییر مختصات UVها و بردن آنها به محل دیگر، بافت درون جسم نیز تغییر خواهد کرد.

 

منابع نور و نورپردازی در آموزش مایا

در نرم افزار مایا بیش از شش منبع نور وجود دارد. با نماد و ویژگی‌های متفاوت هر کدام از منابع نور در آموزش مایا رایگان آشنا می‌شوید. برای دسترسی به این منابع نوری از زیرمجموعه Light منوی create را انتخاب کنید. نورها به صورت ابزارنمایان می‌شوند و شما می‌توانید منبع نور مورد نظر خود را انتخاب کنید. منبع نور خورشیدی Ambient Light نام دارد. نور این منبع مانند خورشید در همه‌ی جهات ساطع می‌شود. Directional Light یک منبع نور جهت دار است که نور را به شکل پیوسته می‌تاباند. شدت نور این منبع همیشه ثابت است و کاربرد آن برای خلق جلوه‌های نور و سایه است. Point Light منبع نور نقطه‌ای مانند لامپ است. نور این منبع مانند نور محیطی در همه‌ی جهات پخش می‌شود. SpotLight منبع نور موضعی است. این منبع کاربرد فراوانی در نورپردازی با نرم‌افزار مایا دارد. نور این منبع مانند نور چراغ قوه در اتاق تاریک، شکل مخروطی دارد. Area Light منبع نور منطقه‌ای است که نور را مانند پروژکتور به صحنه می‌تاباند. نور این منبع شکل طبیعی دارد و عمق بیشتری به صحنه می‌بخشد. Volume Light منبع نوری حجمی است و برای جلوه‌های نوری مثل درخشش، رقص نور و پرتوافشانی به‌کار می‌رود.

با شناخت گزینه‌های مختلف نوار ابزار نورپردازی با آموزش مایا قادر خواهید بود نوع منبع نوری را با گزینه‌ی Type تغییر دهید و با انتخاب گزینه Color رنگ منبع نور را تغییر می‌دهید. به طور پیش فرض رنگ نور در نرم‌افزارهای سه بعدی ساز، رنگ سفید تعریف شده است. از کاربردهای متداول تغییر رنگ، ساخت طلوع و غروب خورشید است. گزینه Intensity شدت تابش منبع نور را کنترل می‌کند و گزینه Illuminates by Default منابع نور انتخابی را خاموش و روشن می‌کند.




:: برچسب‌ها: آموزش مایا ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 0 0 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: